T 478.3 (750, 753)
Provoz lokomotiv T 478.3 (753) na Chrudimských lokálkách.
Se známými „Brejlovci“ se strojvedoucí strojové stanice Chrudim potkávali od sedmdesátých let. Tehdy jezdily na trati Pardubice – Havlíčkův Brod na osobních vlacích v režii dep Hradec Králové (zde na dálkových osobních vlacích Havlíčkův Brod – Liberec), ale i jako náhrada motorových vozů řad M 296.1 (853) a M 296.2 (852) na motorových rychlících (Pardubice – Havlíčkův Brod; v GVD 1988/1989 zajížděly až do Znojma). Brejlovce mělo i depo Havlíčkův Brod – to s nimi zajišťovalo osobní i nákladní vozbu na této trati. Stroje této řady patřily také vozební stanici (VS) v Pardubicích. I ty zde pravidelně jezdily.
Do strojové stanici v Chrudimi se tato řada dostala v roce 1995. Tehdy strojovka přešla z působnosti Pobočného lokomotivního depa v Kolíně pod nově vzniklé depo kolejových vozidel (DKV) v Pardubicích a to ode dne 1.1.1995. V Chrudimi byly tehdy motorové vozy řady 810, ale také „Zamračené“ 752 a neúnavný „velký Hektor“ 721.137.
Od počátku platnosti GVD 1995/1996 přešla část pardubických „Brejlovců“ do Chrudimi, zařazeny byly do třídenního turnusu na nákladní vlaky Pardubice – Chrudim – Chrudim město – Žďárec u Skutče. Do turnusu šly stroje 753.040-5, 753.226-0, 753.229-4. Na nákladních vlacích do Holic působí i nadále stroj 721.137-8.
GVD 1996/1997 přinesl další změnu. Rameno do Holic začali dvakrát denně obsluhovat pardubičtí strojvedoucí, v turnusu zde byla lokomotiva 751.375-7 nahrazená poté strojem 751.372-4. Brejlovci jezdili v Chrudimi; přibylo jim vozební rameno Chrudim – Chrudim město – Moravany – Pardubice – Chrudim. Tuto trasu abslovují nově dvakrát denně; změna v jejich provozu nastává o víkendu – v sobotu je jim přidělen manipulační vlak do Holic. Oběh se mění ze třídenního na čtyřdenní a přibyl stroj 753.227-8.
V GVD 1997/1998 nastává několik změn. Chrudimské strojovce připadla zpět vozba manipulačních nákladních vlaků do Holic i ve všední dny; na podzim zpestřené výlukou v Přelouči a tedy vozbou odklonových nákladních vlaků v trase Moravany – Chrudim město – Heřmanův Městec. Po havárii spalovacího motoru je odstaven stroj 753.040-5, nahrazen je „Zamračenou“ 751.372-4. Chrudimský turnus 791 tedy jezdí ve složení 753.226-0, 753.227-8, 753.229-4 a 751.372-4. V průběhu platnosti grafikonu odchází ještě k provedení hlavní opravy do ŽOS Česká Třebová lokomotiva 753.229-4. Po dobu opravy ji nahrazuje lokomotiva 751.353-4.
Grafikon 1998/1999 je posledním, kdy jsou „Brejlovci“ v Chrudimi v pravidelném provozu. Turnus zůstal i nadále beze změn; jsou v něm stroje 753.226-0, 753.227-8, 753.229-4 a 751.372-4. Při vyšším správkovém stavu sem jsou zapůjčovány stroje jiných řad (751), nebo stejné řady z jiných dep (např. 753.247-6 z Meziměstí). Od počátku roku 1999 je sem také pravidelně zapůjčována lokomotiva 750.224-8 z Pardubic. V průběhu GVD 1998/1999 je odstaven stroj 753.227-8 – havárie spalovacího motoru znemožnila jeho další provoz. V turnusu jej nahradila lokomotiva 751.353-4.
S přechodem na GVD 1999/2000 je rozhodnuto o sjednocení lokomotivního parku a tím i o odchodu zbývajících „Brejlovců“ z Chrudimi. Stroje 753.226-0 a 753.229-4 odchází do provozní jednotky v Letohradě, kde ještě odvedou spoustu práce na trati do Lichkova a poského Miedzilesie. Do Pardubic a také Chrudimského turnusu přicházejí původní, ale i nové „Zamračené“ z jiných dep. V tomto roce se zde ještě praviudelně vyskytuje poslední provozní „Brejlovec“ v Pardubicích – 750.224-8, ale již je to jen labutí píseň této řady.
Při výpadcích „Zamračených“ jsou sem zapůjčovány stroje především z Letohradu a Hradce Králové; pravidelný provoz této řady na lokálkách v okolí Chrudimi ale již skončil.